Natursnokarna 2018

”Fjäril skattjakt…”

Söndag 15 juli

klockan 10 – 11.

Vi träffas på P-platsen vid trafikljuset i Holsljunga kl. 10 och möter ” Fjäril mannen Anders Fransson”, som tar oss med på skattjakt efter fjärilar, vi pratar om natur, miljö, och myser m.m., som barn- och familjeverksamhet,  – med reservation för regn…, då det inte går…

Ta gärna med egen fika.

Arrangemanget är gratis och alla är välkomna!

M.v.h. och önskan om bra och miljövänligt samverkan från Natursnokarna i Svenljunga.

Pia P. I. Lassen, mobil.  0768 -181 578       eller      Bolette Illemann Lassen, mobil.  0768 – 46 72 10.

Evt. ändringar, bilder, info. m.m. kan hittas på https://svenljunga.naturskyddsforeningen.se/natursnokarna-2018/  m.m.

Natursnoks träff med tema VÄRLDENS MILJÖ…

Man får inte störa eller skräpa ner i naturen…

–  Världens miljödags aktivitet …, i samverkan med andra intressegrupper, var jätte rolig…

I Svenljunga ,var där Natursnoks träff med tema VÄRLDENS MILJÖ…

Tirsdag 5 juni ca. klockan 9.30-11.00, Var ”Landbo förskola”,  och Sveriges Naturskyddsföreningens barn och familj verksamhet ”Natursnokarna” i ”Alla barns park”,Thilanderskapark i Svenljunga. Där pratades om natur och miljö, bland annat om bin, bon, mat, sopsortering och mystes m.m. Det var en bra dag, med lite olika aktiviteter för de som ville.

Arrangemanget var gratis, ett lokalt sponsrat samverkan och ”Natursnokarna”  hälsade alla välkomna!

–  Olika sopsortering, frön, växter, bon, mat, info. etc.

Det blev tittat, läst, pratat, undersökt, skrattat och myst jätte mycket…

Det var mycket att prata om och titta på…

… skolan i skogen är både lärorikt och bra för hälsan…

Det blev byggt bihotell som sattes upp…

Det sattes också upp fågelholkar på olika platser…, i parken och förskolan…

Det var lek i naturen…

EKOSYSTEMTJÄNSTER ?!

Nypon växt: – Insekter är viktiga för att tex. nypon som måste pollineras för att sätta frön… Om tex. bina dör av att de inte har någonstans att bo, eller blir sjuka exempelvis av giftiga kemikalier, då  kan de inte pollinera, och då  blir det ingen frukt, grönsaker, bär och nya växter. Vi kan hjälpa med olika bon till insekter, bin, fjärillar m.fl.  genom  att hitta bon och bygga insektshotell m.m. Sår frön, planterar växter och ställer ut vatten så de får mat etc. Många insekter är också mat för andra djur och människor, som också hjälpar att  sprida frön.

Sol, eld, vatten, jord, syre, mat, biologisk mångfald, friluftsliv och gröna hälso områden med chans för återhämtning…, är mycket viktiga…

Människor, djur och växter är beroende av varandra och bra ekosystemtjänster, för nu och framtidiga generationer.

Natur och miljö förstörs…, och det har också varit tillfället i ”Alla barns park”, Thilanderskapark i Svenljunga. – det pratade vi om och planterade i samverkan med Svenljunga kommun.

Det fanns gratis ekologisk saft och frukt …, tur att det fortfarande finns ”pollinerare”…

Efter en mysig fika paus blev det tid till lek på lekplatsen…

Många kom, även om inte alla fick vara med på bild…

…tid till att tacka av för en jätte bra dag, och lämna platsen städat upp. – för ”skräp” är inte bra i naturen.

På vägen hem, lämnade vi en låda med fågelholkar, bihotell, frön, nypon, info. m.m.

• Det har kanske inte stått så mycket i tidningen och på Naturskyddsföreningens hemsida, men det är inte desamma som att ingenting har hänt. Vi har samverkat med andra intressegrupper, och har tyvär också drappats av långvarig sjukdom, och mammaledighet m.m.

Det kanske känns som lång tid till nästa träff, var nästa aktivitet är inte bestämt än men det är  många möjligheter för er att göra någet för natur och miljön tex. där ni är;

Upptäcka…, utforska…, och hjälp… någon annan samverkan kommer troligen att hållas i Svenljunga, där ni och kanske vi kan myse m.m. som barn- och familjeverksamhet. Mera info. kommer senare, på grund av sjukdom och tidsbrist har vi inget fast planerat just nu. Men det finns alltid något roligt och värd att upptäcka…, utforska och göra på egen hand i naturen!

Ta gärna med en kompis, syskon, eller t.ex. en granne och håll öga på ICA´s anslagstavla kanske där plötsligt är mera ”Natursnoks information”, och anmäl gärna ditt intresse till oss, – så vi vet ungefär hur många som är interesserat.

Evt. ändringar, bilder, info. m.m. kan hittas på  http://svenljunga.naturskyddsforeningen.se/

Så håll koll!