Om Natursnokarna

Natursnokarna är naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet där barn och vuxna tillsammans upptäcker naturen.

Kontaktperson:

mail: mariannejosefsdotter@gmail.com

mobil: 070-298 21 54

Rädda en groda, följ ett rävspår eller håva smådjur i sjön – häng med Natursnokarna! Det är vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans.

Natursnokarna vill välkomna fler barn och deras vuxna ut i naturen. Vi gör utflykter och lär oss om naturen genom att leka, upptäcka och undersöka.

Varför snoka i naturen med Naturskyddsföreningen?

Det finns mycket spännande i naturen! I Natursnokarna upptäcker barn och vuxna naturen tillsammans. Dels för att det är så kul, dels för att det får oss att må bra. Men också för att vi ska lära känna och förstå mer om naturen.

Vi tror att de som får chans att uppleva och lära sig mer om naturen också blir mer rädda om den.

Hur snokar vi?

Vi kollar till exempel in vad som händer i en stubbe, följer djurens spår i snön, håller småkrypsrace, spanar in fladdermöss och småfåglar. Vi testar om vi kan hoppa längre än en hare och om vi kan känna igen olika knoppar på träden. Och vi fikar runt många eldar. Aktiviteterna varierar beroende på årstid, vilken ålder det är på barnen och vilka intressen Snokgruppen och ledarna har.

Vem kan snoka?

Alla barn mellan 2-12 år som har med sig en vuxen som är medlem i Naturskyddsföreningen är välkomna. Det kan vara pappa, mormor, farbror, gudmor eller den snälla granntanten.

Så här kan ett år se ut:

Vår: Fladdermusspaning, lyssna på ugglor i skymningen och kolla knoppar.
Sommar: Håva småkryp i vatten och bygga bi-hotell. Vilka växter kan man äta?
Höst: Måla av hösten, svampspaning och sagoeld.
Vinter: Sover allt på vintern? Gissa bajset och göra djurgranar.